Suzan Terweij, inhoudelijk directeur en GZ-psycholoog bij Parlan, strijdt voor kleinschalige, menselijke alternatieven voor gesloten jeugdzorg.
“Wij hebben het hele concept omgegooid”, vertelt Suzan. “We hadden tachtig kinderen in één grote instelling, waarbij het onderwijs dus ook in hetzelfde gebouw zat. Nu hebben we dat omgebouwd naar kleinschalige woonvormen in de wijk: huizen waar vier jongeren wonen. Ze hebben dus een vaste plek en wij hebben daarbij gezegd: dat moet ook voor het onderwijs gelden. De kinderen gaan naar een school ergens in de buurt waar ze niet worden weggestuurd – hoe ingewikkeld het ook wordt. Het uitgangspunt is dus: vastigheid bieden.”
Voor een kind in eenzelfde situatie als die van Sanne zou dat er volgens Suzan dan als volgt uitzien: “Als zo’n meisje onderwijs op atheneum-niveau nodig heeft, dan gaan wij in overleg met een samenwerkingsverband. Dan kijken we hoe we kunnen zorgen dat dit kind op het atheneum zit, maar daar misschien slechts drie uur per dag hoeft te zijn. Je haakt dus aan bij waar ze daadwerkelijk behoefte aan heeft.”
Buiten de lijntjes kleuren
“We proberen een netwerk te bouwen met samenwerkingsverbanden om ervoor te zorgen dat jongeren een zinvolle invulling van de dag hebben, waarbij ze leren en zich ontwikkelen. Je moet dat met elkaar goed zien te regelen en kijken wat onderwijs en zorg daarbij te bieden hebben. Dat samenwerken en buiten de lijntjes kleuren is onwijs veel werk, maar op de momenten dat het lukt, zie ik dat kinderen zich ook echt ontwikkelen.”
Suzan schuwt een scherpe boodschap niet in haar strijd. “Ik denk dat de scholen die gekoppeld zijn aan gesloten jeugdzorginstellingen zichzelf moeten opheffen. Dat klinkt lullig, maar je kunt nooit voor al die kinderen het juiste onderwijs regelen. Vorm jezelf dan om naar een team dat ambulant scholen in de wijk kan steunen om die leerlingen dus wel maatwerk te bieden. Dat is wat ik heel erg wens.”