Wat kun je in de praktijk doen?
Koert van der Linden is schoolleider van Plein³, een voorziening die onderwijs, arbeidsparticipatie en zorg biedt aan jongeren tussen de twaalf en achttien jaar met ernstige gedragsproblematiek.
“In de tijd dat wij hier nog gesloten jeugdzorg hadden, liepen we nog wel eens tegen problemen aan”, vertelt Koert. Voorheen hadden ze te maken met een jeugdzorgpartner en een onderwijspartner, die het werk ieder op hun eigen manier deden. Wanneer jongeren terugstroomden naar die reguliere setting, werd de jeugdzorgbegeleiding vaak gemist. “Dus toen we stopten met gesloten jeugdzorg, zeiden we: de toekomst ligt bij het samenbrengen van onderwijs en zorg. Het moeten niet twee onafhankelijke organisaties zijn.” Een paar jaar geleden besloot de organisatie dan ook om de aansturing van één hand te laten komen, waarbij onderwijs en zorg door dezelfde teamleider worden aangestuurd.
Wat moet passen: het onderwijs of de jongeren?
Meer jongeren volgen nu onderwijs dat daadwerkelijk past bij hun niveau, vervolgt Koert. “Heel lang is de sociaal-emotionele component vergeten, waardoor jongeren doodongelukkig een opleiding deden omdat dat moest – niet omdat dat werkte. Toen kwam er passend onderwijs en dachten we: nu gaan we echt maatwerk leveren, we maken het onderwijs passend voor de jongeren.” Maar in de praktijk proberen we jongeren passend te maken voor het onderwijs, legt hij uit. En dat werkt niet.
“Als wij jongeren gaan vertellen waar ze naartoe moeten, nemen wij het eigenaarschap over. Je moet juist proberen zo lang mogelijk dat eigenaarschap bij de jongere te laten.” Want eigenaarschap zorgt niet alleen voor motivatie, maar ook voor meer veerkracht om te blijven als het moeilijk is.